Nya vanor

Det är dags att göra mig själv nöjd med mina val. Jag vill inte hetsa fram något hälsotvång på mig själv eller låta den bilden speglas till någon annan. Men jag sitter fast i dom dåliga valen just nu och det får mig bara att bli trött, orkeslös, uppgiven, ledsen och irriterad. Jag blir helt enkelt alldeles för ostadig i mitt humör och psyke när jag inte äter riktig mat och istället tröstar tomrummet i mig med sötsaker, samtidigt som det också matar och föder en del av ångesten som då växer sig större. Det är som att springa inne i ett hjul och allt går bara snabbare och snabbare neråt. Så nu är det dags, det går inte att alltid vänta tills imorgon. Det spelar ingen roll att min frukost var skit, denna dagen går fortfarande att använda som ett startskott. Det är aldrig försent att vända dåliga vanor till något bättre. Hälsa är aldrig någon tävling mot någon annan än dig själv. Och visst är det okej att vara lat, äta godis och allt det där. Men det är också viktigt att röra på sig, äta nyttiga och rena produkter och välja vatten framför läsk för att kroppen ska må bra. Så från och med nu tänker jag ta tag i mig själv, dra upp den fallande kroppen jag lever i och försöka fylla mitt huvud med bra saker. Det kommer bli en utmaning, det kommer bli svårt, det kommer antagligen göra mig galen till viss del. Men jag tror på att det kommer gå, jag vill bli ett bättre jag och en starkare människa. Så dom första punkterna för denna veckan är:
- Inget mer godis, läsk eller andra sötsaker
- Promenad 30 min om dagen
- Äta minst tre ordentliga mål per dag
- Dricka mycket vatten
Jag har en känsla av att den första punkten kommer ställa till det än del i mitt huvud, men jag ska klara det. Och lyckas jag med punkt tre varje dag kommer det nog bli aningens lättare att inte falla för sötsakerna. Det är aldrig bra att kompensera det du ätigt med att dra ner på den riktiga maten, men ändå kan det verka som en så bra plan när skuldkänslorna faller på efter den där chokladbiten eller vad det nu kan vara. Det är lätt att det blir så, när det egentligen kanske är bättre att stoppa i sig alla dom där grönsakerna, bönorna och frukterna man behöver få i sig för att kroppen ska fungera även om siffran i kalorier på dagen blir skrämmande hög. För när logiken faller på så är det ju ändå så att när kroppen är nöjd och fått det den behöver finns det ingen anledning att längta efter sockret. Så nu är det dags för mig att hugga in i en ask jordgubbar och göra lite nya och bättre val för att jag ska må bättre i framtiden.
 
Bilder: Weheartit


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar